Informacje dla rodziców

24 sierpnia, 2020

Drodzy Państwo,

Bardzo prosimy o zapoznanie się z najważniejszymi informacjami dotyczącymi naszego przedszkola oraz wskazówkami, które ułatwią adaptację Państwa dziecka w naszej placówce.

Mamy nadzieję, że będą Państwo zadowoleni z przedszkola, które wybraliście dla swojej pociechy.

Na stronie internetowej naszego przedszkola www.przedszkoleniepolomice.pl lub na profilu facebookowym Przedszkole Sportowo-Taneczne „Tygrysek” Niepołomice znajdą Państwo informacje dotyczące najważniejszych wydarzeń odbywających się w naszej placówce. Prosimy też na bieżąco śledzić informacje pojawiające się na tablicy ogłoszeń w przedszkolu.

WYPRAWKA PRZEDSZKOLAKA

  •  kubek, pasta i szczotka do zębów z zatyczką
  •  kocyk (max.120cmx160cm) mała poduszka (max 40cmx40cm)-dla dzieci, które leżakują
  •  pantofle najlepiej na rzepy lub zatrzaski (jeśli dziecko samo potrafi je ubrać jest znacznie pewniejsze siebie),
  •  spodenki na zajęcia karate w podpisanym woreczku (koszulkę dzieci dostają
  •  komplet ubrań na przebranie (spodnie, bluzka koszulka, skarpety lub rajstopy, 2xbielizna) w podpisanym woreczku
  •  podpisana śniadaniówka- dzieci przynoszą I śniadanie do przedszkola (prosimy unikać dawania dzieciom słodyczy oraz napoi, dzieci mogą w przedszkolu pić w dowolnych ilościach wodę, herbatę, kompot)

Prosimy, aby wszystkie rzeczy dziecka były podpisane. Dodatkowo proszę pamiętać, aby codzienny ubiór dziecka był wygodny, tak aby dziecko potrafiło je samodzielnie ściągnąć np. w łazience (na gumce, bez paska, guzików w spodniach).

W miarę możliwości dzieci codziennie będą bawić się w ogrodzie przedszkolnym lub chodzić na spacery. Proszę pamiętać o wygodnym ubiorze dostosowanym do pogody oraz butach, które dziecko samodzielnie założy. W okresie letnim obowiązkowo czapka przeciwsłoneczna.

RAMOWY ROZKŁAD DNIA

6.30-8.50
• schodzenie się dzieci
• zabawy indywidualne wg zainteresowań
• poranne zabawy ruchowe
8.50-9.30
• przygotowanie do śniadania
• śniadanie
9.30-12.50
• zajęcia edukacyjne w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego
• zabawy swobodne i organizowane
• zajęcia dodatkowe
• zabawy w przedszkolnym ogrodzie, spacery (w razie niepogody zajęcia w sali)
12.50-13.30
• przygotowanie do obiadu
• obiad
13.30-14.50
• relaksacja – słuchanie bajek i muzyki, ćwiczenia wyciszające,
• dzieci, które nie śpią – zabawy stolikowe od godz. 14:00 (zabawy sensoryczne, układanie puzzli, rysowanie, itd.)
14.50-15.10
• przygotowanie do podwieczorku
• podwieczorek
15.10-17.00
• rozchodzenie się dzieci
• zabawy dowolne w sali lub na świeżym powietrzu

Prosimy o przyprowadzanie dzieci do przedszkola najpóźniej do godz. 9.00. W przypadku nieobecności dziecka lub przyjścia o późniejszej porze prosimy o wiadomość SMS lub kontakt telefoniczny do godz. 9.00 na numer tel. 662-032-129 (ul. Grunwaldzka), 577-508-460 (filia Staniątki).

SPRAWDZONE RADY I WSKAZÓWKI

1. Mamo, tato idę do przedszkola…
Raz podjęta decyzja powinna być konsekwentnie realizowana. Rodzice muszą być przekonani, że pójście dziecka do przedszkola jest decyzją najlepszą zarówno dla nich, jak i dla niego. Na pewno trzeba dziecko oswoić z myślą pójścia do przedszkola i cierpliwie tłumaczyć: „Mama i tata chodzi do pracy. Siostra chodzi do szkoły. W domu nikogo nie ma i dlatego ty chodzisz do przedszkola.”

Drogi Rodzicu!
• Nastaw dziecko pozytywnie. Opowiadając dziecku o przedszkolu, mów tylko pozytywnie, np. „W przedszkolu jest dużo dzieci i fajne zabawki”. Dobrze jest też powiedzieć dziecku, kto będzie je zaprowadzał do przedszkola, a kto odbierał. Ważne, by zawsze trzymać się ustalonego porządku.
• Poświęć dziecku więcej czasu niż zwykle. Pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu to trudny okres dla rodziców i dzieci. Trzymając dziecko na kolanach zapytaj: „Co robiłaś dzisiaj w przedszkolu? Jak ma na imię twój nowy kolega?” Nie należy natomiast zadawać pytań typu: „Co dzisiaj jadłaś na obiad? Zjadłaś wszystko? Czy pani Cię karmiła?” Odpowiedzi na te pytania są ważne, ale tylko dla rodziców, nie dla dziecka. Na te pytania rzetelnie odpowie nauczyciel. W rozmowie z dzieckiem należy położyć nacisk na jego samopoczucie w przedszkolu, relacje z kolegami, podejmowane zabawy oraz na zaradność życiową.

2. Poranki
• Nie wprowadzaj atmosfery pośpiechu, tylko czule, ale stanowczo pożegnaj się z dzieckiem. Nie jest wskazane przyprowadzanie dziecka do przedszkola w ostatniej chwili, gdyż pośpiech podczas rozbierania i zniecierpliwienie temu towarzyszące wprowadzają dziecko w stan niepokoju i pobudzenia. Pożegnanie z dzieckiem powinno być czułe, ale krótkie. Dobrze jest powiedzieć dziecku: „Przyjdę po ciebie po leżakowaniu, jak zjesz podwieczorek.” Bardzo ważne jest dotrzymywanie słowa, ponieważ daje ono dzieciom poczucie bezpieczeństwa i pewność, że rodzic przyjdzie.

3. Samodzielność
• Naucz dziecko samodzielności. Pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu to duży stres, który narasta w przypadku, gdy dziecko jest mało samodzielne. Aby ten stres choć trochę zminimalizować, należy wcześniej zadbać, by dziecko (na miarę swoich możliwości) radziło sobie w takich sytuacjach, jak:
• Zgłaszanie potrzeb fizjologicznych.
• Samoobsługa w toalecie (wycieranie pupy, podciąganie majtek, spuszczanie wody).
• Ubieranie i rozbieranie się w sali (szatni).
• Samodzielne jedzenie.
• W pierwszych dniach pobytu dziecka w przedszkolu należy szczególnie zadbać o ubranie dziecka – powinno być wygodne, niewymagające zapinania guzików, zasuwania suwaków lub sznurowania butów.

4. Śniadanie, obiad, podwieczorek
• Jeśli dziecko najwyraźniej czegoś nie lubi, uprzedźmy o tym wychowawcę, ale nie rezygnujmy z podawania dziecku tego dnia potrawy. Często się zdarza, że pod wpływem rówieśników, którzy jedzą „nielubianą” przez malucha potrawę, dzieci przekonują się i zaczynają jej próbować. Będąc w grupie rówieśników dzieci obserwują się nawzajem, czasem chcą dorównać innym, czasem są ciekawe i dzięki tej ciekawości zaczynają jeść i robić rzeczy, których nigdy nie robiły w domu.
• Starajcie się nie analizować z dzieckiem jadłospisu wywieszonego na tablicy na tablicy ogłoszeń. Jadłospis jest informacją dla rodziców, a nie dla dzieci. Nie utwierdzajmy dziecka w przekonaniu: „Buraczków nie lubisz, ogórkowa Ci nie smakuje…”. Dajmy dziecku czas na poznanie nowych smaków.

5. Odpoczynek
• Przez pierwsze dni pobytu w przedszkolu dzieci podczas poobiedniej relaksacji będą mogły przytulić swoje pluszaki. Zadbaj o to i nie zapomnij zabrać ze sobą jednej przytulanki dla dziecka. Niech samo sobie wybierze. To bardzo ważne, bo taki miś stanowi namiastkę domu.
• Naucz dziecko, że pozostałe zabawki dzieci mogą przynosić do przedszkola tylko w tzw. „dzień zabawek”. W naszym przedszkolu takim dniem jest poniedziałek.

6. Nauczyciel – wychowawca
• Nauczyciel zna twoje dziecko – rozmawiaj z nim i ufaj mu. Dzieci po powrocie z przedszkola najczęściej opowiadają o różnych wydarzeniach, które miały miejsce w przedszkolu. Porozmawiaj z nauczycielką, jeśli pewne fakty i zdarzenia budzą Twoje wątpliwości lub Cię cieszą. Niektóre dzieci mają wybujałą wyobraźnię i rozbudzoną fantazję. Dlatego weź poprawkę na to, co dziecko opowiada o dniu spędzonym w przedszkolu. Tylko współpraca z nauczycielką oparta na wzajemnym zaufaniu, przyniesie oczekiwane rezultaty.

JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO POBYTU W PRZEDSZKOLU?

Dziecko do roli przedszkolaka powinno być przygotowywane stopniowo, nie róbmy wszystkiego na raz. Rozciągnijmy ten proces w czasie, aby mogło oswoić się z myślą o tym, że pójdzie do przedszkola. Rodzic nie może przebyć drogi rozwojowej za dziecko. Ono samo musi pokonywać kolejne etapy, a dorosły tylko je wspierać i wspomagać.

Wskazówki dla rodziców:
• zapoznanie z przedszkolem – oglądanie sali, ogrodu przedszkolnego, krótki kontakt z przyszłym nauczycielem i dziećmi,
• opowieści rodziców, jak to było, gdy oni chodzili do przedszkola;
• uświadomienie dziecku zalet przedszkola – wielu nowych kolegów do zabawy, dużo zabawek i zabaw, które zna nauczycielka, poznanie nowych piosenek i wierszyków;
• wspólnie z dzieckiem kupowanie rzeczy potrzebnych przyszłemu przedszkolakowi;
• ćwiczenie z dzieckiem czynności samoobsługowych – ubierania się, jedzenia, samodzielności podczas czynności higienicznych;
• nawiązanie kontaktów z rodzicami innych dzieci.

CZEGO RODZICE ROBIĆ NIE POWINNI!
• Straszyć dziecko przedszkolem (”Poczekaj no, już pani w przedszkolu nauczy cię porządku!”).
• Posyłać do przedszkola dziecka, które nigdy dotąd nie zostawało bez mamy – taki początek skazany jest z góry na niepowodzenie.
• Zaglądać po pożegnaniu do sali, by sprawdzić czy dziecko się bawi. Jeśli Wasza pociecha to zauważy, resztę dnia spędzi przy drzwiach, bo skoro mama zajrzała raz, to może jeszcze raz to zrobi.
• Dzwonić do przedszkola z pytaniem jak sobie radzi nasza pociecha. Zwykle jest tak, że rodzice niepokoją się dużo bardziej niż ich dzieci. Dziecko po 10 – 15 minutach rozgląda się wokoło i zaczyna bawić, za to mama bardzo zdenerwowana dzwoni kilkakrotnie do przedszkola, by się upewnić, jakie jest samopoczucie jej dziecka. Każdy telefon to konieczność wyjścia z sali wychowawczyni, a więc dodatkowe zachwianie i tak już mocno nadszarpniętego poczucia bezpieczeństwa. W razie jakichkolwiek problemów nauczycielka zadzwoni! (telefony do rodziców są w karcie zgłoszenia).
• Poddawać się! Jeśli rodzice wzruszeni łzami bądź zdenerwowaniem i tupaniem swojej latorośli zdecydują się zostawić dziecko „jeszcze tylko dzisiaj” w domu, jest to sygnał dla dziecka, aby jeszcze bardziej demonstrować swoje niezadowolenie.

Pamiętaj, że nawet jeśli znajdziesz idealne przedszkole i dobrze przygotujesz dziecko, i tak Twój maluch ma prawo wyrażać sprzeciw i niezadowolenie – w końcu w jego życiu zaszła radykalna zmiana i potrzeba czasu, aby ją zaakceptował.
Okres adaptacji przebiega różnie, jedno dziecko po tygodniu ma już najgorsze za sobą, inne swój trudny czas zaczyna dopiero po miesiącu (i to też jest normalne) – bo dopiero wtedy zrozumiało i w pełni odczuło, że pewien etap skończył się bezpowrotnie, a ono wolałoby żeby było tak jak dawniej.

Szanowni Państwo!
W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną będą obowiązywały zasady bezpieczeństwa, które wkrótce Państwu prześlemy.
ŻYCZYMY DZIECIOM, PAŃSTWU I SOBIE OWOCNEJ WSPÓŁPRACY!

Polecamy literaturę:
1. „Niekończąca się historia. Poradnik dla rodziców, o tym jak wprowadzić dziecko w świat przedszkola” Karolina Turek
2. „Idealny rodzic nie istnieje” Kamil Nowak
3. „Dialog zamiast kar” Zofia Aleksandra Żuczkowska
4. „Dziecko z bliska” Agniszka Stein
5. Książki Adele Faber i Elaine Mazlish
6. Książki Jaspera Juula
7. Miesięcznik „Bliżej przedszkola”

#Gaszynchallenge dla TosiWesołych Świąt